Thursday, April 30, 2015

Shahid Akmal 16

16. Pertemuan di tepi Padang

Malam itu seperti malam-malam sebelumnya, dia ke surau. Pak Uda dijemput oleh Imam Asyraf untuk memberi tazkirah ringkas sementara menanti waktu Isya’ tiba. Dalam tazkirahnya pada hari itu, Pak Uda bacakan ayat-ayat Al Quran yang Allah turunkan bagi hambanya untuk menghadapi sebuah ujian[1]. Isi tazkirah Pak Uda yang memberi kesan yang besar pada jiwa Akmal itu dia catat dalam sebuah buku. Moga boleh dijadikan rujukan kelak, fikirnya.

Apabila kita bertanya pada Allah, ‘ Mengapa Allah uji seberat ini?’ Allah jawab dalam Al- Quran,
“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya. [2]”
Apabila kita bertanya pada Allah, ‘ Bagaimana harus aku menghadapinya?’ Allah jawab dalam Al- Quran,
“Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan (mengerjakan) salat, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.[3] ”

Mendengar tazkirah dari Pak Uda memberi semangat baru dalam jiwa Akmal. Malam itu satu mesej dihantar pada Nina selepas dia merasakan dirinya sudah betul bersedia.

+ Jumpa esok pagi. Tempat biasa.

Mesej itu kemudiannya dibalas Nina.

- Oke. Nina pun ad smthg nak bgtau. MU! J

MU. Miss you. Akmal mengeluh perlahan. Telefon bimbit itu segera diletak ditepi.  Akmal menggeleng kepala. Dia tidak mahu lagi terjebak dalam percintaan sebegitu. Percintaan yang hanya berlandas nafsu. Percintaan yang dibina atas dasar keseronokan duniawi semata. Hubungan yang tidak membawa sebarang manfaat sebagai hamba Allah.

Esoknya, selepas dia ke 7Eleven membeli dua bungkus Slurpee, langkah kaki diatur menuju ke padang. Pagi itu matahari tidak memanas hari seperti selalunya. Awan putih memenuhi ruang angkasa. Sekali-sekala kelihatan sekawan burung terbang mewarnai langit. Akmal duduk di atas salah sebuah bangku di tepi padang.

Nina sampai tak berapa lama kemudian. Motosikal yang dipandunya diparkir tidak jauh dari situ. Senyuman terukir pada wajahnya bila pandangan mereka bertemu.

“ Hai.” Dan Nina duduk di sebelah Akmal. Helmet yang dibawa diletak antara mereka. Akmal menghulur Slurpee yang dah mula mencair. “ Thanks.” Slurpee beralih tangan.

“Lama tak jumpa..” ujar Nina lalu menghadiahkan sebuah senyuman.  Akmal mengangguk.

“Semalam kata nak cakap something ?” soal Nina. Slurpee di tangan disedut menggunakan penyedut.

 Akmal menghela nafas.  Bibirnya dibuka dengan niat memula bicara tetapi niat itu dimatikan. Akmal diam sebentar. Nina disebelah hanya memerhati. Gelagat Akmal berbeza dari selalunya. Malah dia  merasa pelik melihat Akmal sebegitu.

“ Mal tak tahu macam mana nak cakap..” luah Akmal akhirnya. Nina tersenyum.

“ Sejak bila mal jadi pemalu?”soal Nina sambil tergelak kecil. Akmal sekadar menggigit bibir. Kepala yang tidak gatal digaru.

“ Mal...”ujar Nina. Tangan kanan Akmal diraihnya. “ Kenapa ni?” soalnya penuh prihatin.

Jantung Akmal berdegup kencang. Dengan berhati-hati tangan kanannya dialihkan dari pegangan Nina. Hatinya segera beristigfar. Nina masih setia menanti. Akmal kemudian berdiri.

“ Mal nak cakap pasal kita.” Kata Akmal. Otaknya ligat berfikir kata-kata terbaik untuk diucapkan.

“ Kenapa dengan kita?” tanya Nina, tidak mengerti. Malah hati Nina berasa gusar apabila tangan putih bersih miliknya dialihkan Akmal.

Akmal menarik nafas dalam. Bicaranya disusun teliti. Dia tidak mahu ada hati yang tersinggung. “ Macam ni. Mal nak kongsi sesuatu dengan Nina.” Ujar Akmal. “ Nina tahu mal sayang Nina, kan?” soalnya terlebih dahulu. Nina sekadar mengangguk. Dia menelan air liur yang terasa kelat. “ Sebab sayang.. kita kena buat perubahan..” sambung Akmal. Wajah Nina dipandang. “ Perubahan ke arah kebaikan.”

Suasana hening seketika. “ Mal nak kita sama-sama berubah, sama-sama jadi hamba Allah yang lebih baik.” Dahinya mengerut ketika bibir menutur kata-kata itu.

“Apa maksud mal?” soal Nina seakan tidak percaya buah bicara itu terlahir dari insan dihadapannya. Ragu-ragu bertakhta difikirannya. Kepelikannya terhadap kata-kata Akmal membara-bara.

Akmal mengalih pandangannya dari wajah Nina. “ Mal nak berubah, Nina. Mal nak buat apa yang Rasulullah suruh kita buat, apa yang Islam tuntut kita buat. Mal nak solat jemaah kat surau, Mal nak pakai tight kalau main futsal. Mengaji setiap hari. Belajar lagi pasal Islam-” Dia terhenti seketika. Pandangannya terasa kabur. Dia tunduk memandang jari jemari tangan yang digosok perlahan bagi membina kekuatan.

“ Tapi mal tak nak berubah sorang-sorang.” Dan air matanya gugur jua usai bait-bait itu dituturnya.

Nina disebelah seolah termenung memandang padang di hadapan mereka. Pandangannya kosong. Dia sekadar membatu. Akmal menanti respon daripada Nina. Dahi Nina sedikit berkerut. Nina akhirnya menghela nafas dan Akmal di sebelah dipandang. Senyuman terukir di bibir yang merah itu. Tapi senyuman itu tidak manis seperti kebiasaannya.

“ Baguslah kalau Mal nak berubah...”ucapnya. Nina kemudian diam lagi. Tidak pasti apa yang perlu diperkatakan. “ Maybe I should go home now.” Kata Nina ringkas. Dia kemudian berdiri. Akmal hanya duduk. Matanya mengekori langkah Nina. Motosikal yang dipandu Nina kemudian memecut pergi. Dia kembali memandang padang yang masih sepi. Sesepi dirinya kini yang mula merasa duka berkabus di jiwa. Dan bangku panjang itu hanya diisi dia bersama dua gelas Slurpee yang masih penuh.

“ Sabar.” Bisik hatinya memujuk kekecewaan yang mula menguasai diri.  “Orang-orang yang beriman, hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, dengan mengingati Allah hati menjadi tenang.[4]”

Malam itu usai solat berjemaah di surau, dia pulang ke rumah. Niatnya untuk bersama beberapa rakan lain bermain futsal dimatikan. Dia merasa badannya tidak sesihat biasa. Sebelum merebah diri ke katil telefon bimbit yang diletakkan diatas meja berbunyi.

Mesej dari Nina.

 + Nina dpt offer. To Wellington. Massey University. Bussiness.

- Congrats. J Bila Nina fly?

+ Next month plng awl. It’s 2 years prgramme. Plan nk bgtau td. Sorry.

- Its okay. Mal fham. I’m sorry too.

+ Psal td, i don’t think i’m ready. Yet. But I’ll try. J I think i need some time.

- Its alright. Mal tunggu.

Dia merenung siling yang putih. Kipas berpusing pada kelajuan yang sederhana. Dia menarik selimut. Esoknya suhu badan naik mencecah 39.5˚c. Akmal terpaksa dibawa ke hospital oleh Abah untuk dimasukkan air. Demamnya hanya kebah selepas 2 hari ditahan di hospital.

“ Kuatkan semangat Akmal Sharidan. Ini semua ujian.” Dia memujuk lagi.

Dan beberapa minggu kemudian surat jawapan dari Nothrop University, Los Angeles tiba. Walaupun niat asal dia tidak mahu meninggalkan Abah bersendirian di Malaysia, dia pergi jua. Hatinya menuntut perubahan bagi mengubat kekosongan jiwa yang lara. Dia akhirnya berangkat meninggalkan tanah air tercinta hanya 2 bulan selepas Nina terbang ke New Zealand.

[1] http://ahlifiqirmatematik.blogspot.com/
[2] (Al-Baqarah, 2:286)
[3] (Al-Baqarah, 2:153)
[4] surah Ar-ra'd ayat 28

No comments:

Post a Comment