Thursday, April 30, 2015

Shahid Akmal 15

15.   Undangan ke Majlis Perkahwinan

“ Kau dapat jemputan Misah, Shah?” soal Akmal memulakan bicara setelah mereka sama-sama menghirup kopi panas yang dihidangkan dalam gelas polisterin. Shahid yang duduk di sebelah Akmal leka memerhati pemandangan di hadapan mereka.

Perkarangan dewan ketika itu penuh dengan peserta-peserta lain. Mereka berdua sedang duduk di atas sebuah bangku panjang yang menghiasi sisi jalan di lereng bukit. Salji memenuhi kiri dan kanan jalan. Di hadapan mereka beberapa peserta lelaki sedang bermain salji. Tidak jauh dari situ ada sekumpulan peserta wanita sedang bergambar sambil tertawa. Ketika itu seminar mengenai ‘ Dimensi Cinta dalam Ibadah ’ baru selesai.

Mata Shahid terkunci pada satu wajah. Rasa macam familiar....getus hatinya.

“ Eh, Shah. Kau dengan tak apa aku cakap tadi?” Bahu Shahid Akmal goncang sedikit. Shahid dengan pantas memegang tangan Akmal. Akmal sedikit terkejut.

“ Mal, kau tengok sister dalam jubah hitam tu.”ujar Shahid sambil bibirnya dijuih sedikit ke arah yang dimaksudkan.

Akmal sekadar mengerut dahi. Matanya mengecil. “ Jubah hitam?” soal Akmal.

“ Jubah hitam dengan tudung kuning air tu...”balas Shahid.

Fokus Akmal akhirnya berhenti pada sesusuk tubuh yang sedang berdiri beberapa jarak dari mereka. Seorang wanita dengan tinggi yang sederhana mengisi pandangannya. Kelihatannya wanita itu masih muda, barangkali muda beberapa tahun dari mereka. Mungking peserta junior, fikir Akmal. “ Hm, kenapa? Cun ke?” soal Akmal.

Shahid hanya tersenyum kecil sambil menggeleng kepala. “ Apalah kau ni, mal. Bukan sebab cantik. Cuma aku rasa macam pernah nampak dia sebelum ni. Budak sekolah kita dulu ke?”tanya Shahid. Akmal sekadar mengangkat bahu tanda tidak tahu.

“ Entahlah, Shah. Tak pernah pula aku nampak dia sebelum ni.” Jawab Akmal. Shahid mengangguk. Walaubagaimanapun dia masih yakin dia pernah bertemu dengan peserta tersebut sebelum ini.

“ Eh, Shah. Kau dengar tak apa aku tanya tadi?”soal Akmal lagi. Shahid menggeleng. Kopi di tangan dihirup sekali lagi. Kopi itu sudah mulai sejuk.

“ Tadi aku tanya, kau ada dapat ke jemputan dari Misah.” Akmal mengulang pertanyaannya yang tidak dijawab tadi.

Shahid meletak gelas kopi di tangan ke atas bangku. Kakinya dipanjang. Lenguh rasanya duduk begitu lama. Dia menggosok-gosok kedua-dua tangannya lantas memeluk tubuh. “ Dapat.” Shahid jawab sepatah. Dia masih ingat kad bewarna putih dengan bunga-bunga pink yang dikirim Anas minggu lalu. Anas bakal menikahi Nurin Amisah akhir tahun ini.

Akmal menunggu bicara Shahid selanjutnya tapi jawapan Shahid terhenti disitu.
“ Kau okay ke Shah?” penuh hati-hati Akmal bertanya. Shahid hanya tersengih.

“ Jodoh kat tangan Allah, mal. Kalau Misah jodoh aku, mesti Allah pertemukan aku dengan dia. Kita ni hanya mampu merancang. Allah yang akan tentukan segalanya. Kita sebagai hamba kenalah redha dengan segala ketentuan yang Allah tetapkan.”ujar Shahid.

“ Kan dalam Al Quran Allah ada pesan, boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.  Aku percaya Allah ada perancangan yang lebih baik buat aku dan Misah. Mungkin Anas mampu bagi Misah sesuatu yang aku tak mampu.”sambung Shahid lagi. Akmal angguk mengerti.

“ Ada satu lagu. UNIC nyanyi. Kau tahu lagu Atas Nama Cinta?” Shahid bertanya. Belum sempat soalan itu dijawab Akmal, Shahid nyanyikan bahagian awal lagu itu. Matanya dipejam menghayati bait-bait lirik penuh makna itu. Akmal yang melihat tergelak besar. Shahid turut sama gelak.

“ Hoih, kau ni..Taula suara sedap..”ujar Akmal dalam tawa yang masih bersisa.

“ Lagu ni mesej dia bagus.” Shahid berkata apabila gelak mereka akhirnya reda. “ Menghindarkan diri daripada cinta dunia sebab takutkan kemurkaan Allah. Lagi sanggup bersendiri asalkan tak sunyi dari cinta Allah. Sebab cinta yang hakiki itulah cinta Ilahi.” Terang Shahid. Akmal mengangguk.

“ Aku ada lagu ni dalam MP aku.” Akmal memberitahu Shahid. “ Dari pendrive yang kau bagi.”kata Akmal lagi. MP3 Sony Ericsson berwarna biru dia keluarkan dari poket parka yang dipakai. Lagu Atas Nama Cinta nyanyian UNIC dimainkan dan mereka dengar bersama melalui fon telinga.

“ Cakap pasal benda ni, kau dengan Nina macam mana, mal?”soal Shahid.

Senyum Akmal melebar sampai ke telinga. Matanya menyepet.

Tika mata,
Diuji manisnya senyuman,
Terpamit rasa,
menyubur harapan. [1]

“ Alhamdulillah Allah permudahkan.” Ujar Akmal ringkas. Matanya bersinar pabila bab itu disentuh.

Dan Seketika,
Terlontar ke dunia khayalan,
Hingga terlupa
Singkat perjalanan
Tersedar aku, dari terlena,
Dibuai lembut belaian cinta[2]

“Mula-mula aku rasa aku tak tahu macam mana nak buat satu perubahan pada hubungan aku dengan Nina. Lama gak aku fikir. Last-last aku decide untuk buat perubahan pada diri aku dulu.”
Rela aku pendamkan
Impian yang tersimpan
Enggan ku keasyikan
Gusar keindahannya
Merampas rasa cinta
Pada Dia yang lebih sempuna[3]

“ Aku ingat apa yang kau pesan. Doa permulaan usaha. Setiap kali solat aku pun doa Allah permudahkan usaha aku. Aku takut kalau Nina tak boleh nak terima. ”
Bukan mudah
Bernafas dalam jiwa hamba
Dan ku cuba
Menghindarkan pesona maya
Kerna tak upaya ku hadapinya
Andai murka-Nya menghukum leka[4]

“ Tapi aku kuatkan semangat. Kalau nak berubah jadi orang yang lebih baik, Allah mesti tolong. Satu hari waktu aku online ada e-mail dari Nazim Bakar yang sambung belajar kat UK tu. Dia bagi tazkirah online pasal 5 perkara sebelum 5 perkara. Nazim terangkan pasal nikmat waktu lapang sebelum waktu sempit. Aku fikir, kalau tak sekarang, waktu aku kat Malaysia ni, time ada masa lapang aku, bila lagi aku nak bagitahu Nina. Nanti kalau dah pergi State, dah tak boleh jumpa Nina. Aku cakap ngan diri aku, kalau sayang, kena cakap juga.”
Diatas nama cinta
Pada yang selayaknya
Kunafikan yang fana
Moga dalam hitungan
Setiap pengorbanan
Agar disuluh cahaya redha-Nya[5]

“ Aku pun buat keputusan jumpa Nina. Sebelum tu, aku istikharah dulu. Tanya kat Allah, betul tak keputusan aku. Malam tu pula, Pak Uda bagi tazkirah. Lagi berkobarlah semangat aku. Aku fikir apa jadi lepas ni, yang penting aku dah laksanakan part aku.”
Biar sendiri hingga hujung nyawa
Asal tak sepi dari kasih-Nya
Kerna sesungguhnya hakikat cinta
Hanya Dia yang Esa[6]
“ Bila aku dapat petunjuk, esoknya aku pun bagi mesej kat Nina.”
Saratkan hati ini dengan cinta hakiki
Sehingga ku rasai
Nikmat-Nya
Syurga-Nya
Cinta-Nya[7]


Dan dia kemudiannya membuka lembaran kisah hidupnya yang belaku lebih 5 tahun yang lalu, sebelum dia berangkat ke California.

[1] Lagu: Atas Nama Cinta/Album : Tika Itu/Munsyid : UNIC(source: http://liriknasyid.com)


[2] Ibid
[3] Ibid
[4] Ibid
[5] Ibid
[6] Ibid
[7] Ibid

No comments:

Post a Comment