Thursday, April 30, 2015

Shahid Akmal 10

10.      Insan yang dirindu
Pagi jumaat itu usai dia mengemaskan bagasinya buat kali terakhir, dia kembali memeriksa bilik yang bakal ditinggalkan itu. Setahun dia menetap di kamar yang Pak Long sediakan untuknya. Pak Long yang beria-ia mahukan dia tinggal disitu sementara masih ada setahun lagi pengajiannya di Gombak. Dan akhirnya dia bersetuju. Dia keluar dari bilik ke ruang makan.

“ Insya Allah Pak Long hantar kamu ke KLIA nanti. Pak Long ambil cuti hari tu, jadi hari ni Pak Long kena pula berkerja. Kamu tak kisah Akmal yang ngantar kamu ke Banting sana?” Pak Long bertanya sewaktu mereka bertiga sedang menjamah roti canai.

“ Eh, takpe Pak Long. Ada Akmal hantarkan pun bagus juga.” Shahid membalas dengan senyuman. Selesai makan dia dan Akmal bertolak ke Banting. Shahid mahu melihat dahulu ruumah tersebut sebelum Opah dan Misah tiba nanti.

Mereka tiba sebelum Zohor, dan rumah itu kelihatan sama seperti sedekad yang lalu. Dia melihat buaian yang didirikan abahnya pada pokok ketapang di perkarangan rumahnya. Buaian itu diperbuat daripada tayar lori yang besar. Abah lintangkan tayar tersebut supaya lebih selesa dia duduk. Talinya kelihatan rapuh.

“ Ada lagi buaian nih..” Shahid tergelak kecil. Akmal turut senyum.Dia memandang Akmal. “Try jom.” Dan sebentar kemudian dia dan Akmal sama-sama berlari ke arah pokok tersebut.

“ Gila kau. Tahan lagi nih.” Kata Akmal diiringi gelak tawa mereka berdua. Mereka bergilir-gilir menaiki buaian tersebut. Dalam hatinya Shahid bersyukur kerana Allah memberinya peluang meluangkan masa bersama Akmal sebelum dia ke Mesir.

“ Eh kau ingat lagu yang kau pasang dalam bilik kau?” Akmal bertanya. Shahid mengangguk.

“ Lagu favorite aku tu. Kenapa ?” Shahid bertanya semula.

“ Masyuk lagu tuh. Aku suka. Selama ni aku rasa aku asyik dengar lagu-lagu yang..haih.. entahlah.” Akmal berhenti membuai Shahid. “ Aku tiba-tiba rasa betapa bodohnya lagu-lagu yang aku dengar selama ni.” Akmal kemudian duduk di atas kerusi berhampiran sebelum menyambung bicara, “ Ada satu lagu yang biasa aku dengar tu, dia mencarut-carut kat mak dia sebab lahirkan dia dan jadikan dia drug addict. Sebelum ni aku dengar biasa je... baru sekarang aku rasa bodohnya lagu tu..” Akmal bersuara perlahan. Dia meraup wajahnya.

“ Kau tau, masa aku pergi kem Gegar Remaja Islam, ada sorang sis ni cerita pasal apa yang kau cakap tadilah. Lagu-lagu yang tak bermoral... Sekali dia pasang lagu ni.” Shahid berdehem. Dia kemudian menyanyikan beberapa bait dari lagu Senyum, nyanyian Malique bersama Najwa. Lagu itu dipasang Sister Iman sewaktu kem tersebut dua tahun yang lalu.

“ Hoih, sedap gila suara kau. Kau boleh menyanyi bhai..” Dan dia gelak dengan galaknya. Shahid turut sama tertawa.

“ Sebenarnya, time darjah 6 aku yang wakil Amal Islami. Vokalis kumpulan.” Shahid memberitahu. Akmal bulatkan mata.

“ Biar betul, Shah?” Bahu Shahid dipegangnya. Shahid sekadar mengangguk. Akmal geleng kepala tidak percaya. “ Kau pengganti Alep keping yang suara masyuk gila tuh?” Akmal tanya lagi. Shahid angguk. Kali ini lebih bersungguh-sungguh. Andai waktu itu boleh berputar kembali, dia teringin berkongsi saat itu dengan Akmal. Mana tidaknya, memang impian mereka berdua menyertai kumpulan nashid sekolah yang acapkali Johan sampai ke peringkat negeri.

“ Sebenarnya, kalau kau cari-cari lagu-lagu yang bermesej ni banyak sangat. Muziknya pula jauh lagi sedap dari lagu-lagu yang biasa anak-anak muda dengar sekarang.” Shahid menyambung. “ Setiap kali aku pergi kem, mesti ada je lagu-lagu menarik yang dipasang. Aku pun lama-lama jatuh cinta dengan muzik islam ni.” Terang Shahid lagi. Akmal mengangguk.

“ Kau kenal Zain Bhikha ?” tanya Shahid. Akmal menggeleng. “ Dia ni bagus. Dia hanya nyanyi dengan bunyi gendang sebab peralatan muzik yang bertali haram. Tapi lagu-lagu dia bagus. Dia siap ada studio sendiri lagi. Kau tahu lagu My Mother?” Akmal sekadar buat muka pelik. “ Ala yang suara budak-budak, tanya ‘Who next?’ lepas tu ada orang jawab ‘ Your mother’..”sambung Shahid lagi.  Bibir Akmal membentuk ‘ohh..’ Shahid sambung lagi, “ Itu anak dia Rashid Bhikha yang nyanyi. Kalau kau cuba dengar, tak perlu guna muzik yang bagai nak rak pun orang suka lagu dia..”jelas Shahid panjang lebar.

Azan Zohor yang berkumandang dari masjid berhampiran mematikan perbualan mereka. Kereta kemudian dipandu Akmal ke masjid tersebut. Mesej yang masuk sewaktu azan tadi mewujudkan debar di hati Akmal dan Shahid. Sebentar lagi mereka akan menjemput insan yang mereka rindui.

No comments:

Post a Comment