Thursday, April 30, 2015

Shahid Akmal 13

     13. Tiket ke California
Tiket yang tadinya dia pegang beralih tangan. Suasana yang lengang di lapangan terbang memudahkan urusannya. Jaket  tebal tidak disarung terus ke tubuh. Di sini masih panas, fikirnya.Tiket yang telah dikoyak bahagian tepinya diserahkan semula kepada Shahid. Shahid kemudian masuk mengikut laluan yang disediakan. Hari ini dia bakal berangkat ke California.


“ Salam brother Shahid.”Pintu biliknya diketuk perlahan. Shahid yang baru selesai mengaji menjawab salam lantas membuka pintu bilik.

“ Oh, kamu rupanya, Firdhaus... Masuklah.”kata Shahid. Firdhaus hanya menggeleng kepala.

“ Takpe brother, saya cuma nak hantar bungkusan ni. Kata brother Rusydi dari luar negara, United States.” kata Firdhaus membuatkan Shahid mengangguk sambil tersenyum. Brother Rushdi merupakan ketua marhalah yang mereka diami.  Pastinya kiriman itu dari Akmal. Dia mengingat perbualan Akmal dalam telefon minggu yang lalu. Katanya mahu kirim sesuatu.

“ Terima kasih, Firdhaus. Sampaikan salam pada brother Rusydi.” Firdhaus mengangguk dan kemudian berlalu.  

Bungkusan itu tidak tebal dan tidak besar. Barangkali cuma berisi kertas, fikirnya. Dan nyata yang keluar hanyalah sekeping kertas kajang beserta satu lagi sampul surat. Dari dalam sampul surat itu Kertas itu dibuka dan matanya meneliti tulisan yang tertera. Tulisan Akmal  yang sederhana dan kemas itu masih sama seperti dulu. Surat itu dia mulakan dengan salam.

Assalamualaikum wbt.
 Buat sahabatku, Muhammad Shahid bin Zaid Mokhtar
Shah, i’m a man with few words. Dan kau pun tahu,kan? So straight to the point. Aku tahu kau tengah cuti. So no complaint, aku nak ajak kau pergi  State. Konvo aku. Aku belikan kau tiket, and no need to pay back. Satu je, kau datang sini. Aku nak bawak kau pergi satu tempat and meet some people.

Aku banyak terhutang budi  dengan kau, Shah. Apa-apa benda yang aku buat takkan cukup nak balas jasa kau. Kau ajar aku banyak benda.  Please dont say no.

Akmal Super-Sharidan.heh

Super Sharidan. Shahid tersenyum. Dia mengenang kali terakhir Akmal menyebut itu. Akmal mengikuti program twinning bersama UITM sejak 2 tahun yang lalu. Dia berangkat ke California beberapa bulan selepas Opah pergi. Dan dia kini menyambung Ijazah Sarjana Muda dalam Kejuruteraan Eletrik dan Komputer di sana. Dia bakal menghabiskan pengajiannya kini.

Sampul surat yang lagi satu Shahid buka. Tiket ke LAX. Sememangnya Shahid telah selesai peperiksaan akhir beberapa hari yang lepas dan sedang bercuti. Mungkin ini peluang ke sana, fikirnya.

Dan dia tiba di Los Angeles International Airport beberapa jam kemudian.

No comments:

Post a Comment