Thursday, April 30, 2015

Shahid Akmal 14

14.  Sahabat yang baik
Suasana begitu dingin sekali. Walaupun salji tidak turun di Los Angeles tapi sejukknya sampai ke tulang. Akmal keluar tidak berapa lama kemudian membawa secawan besar coklat panas. Ketika itu mereka sedang lepak di luar rumah. Beberapa orang sahabat serumah Akmal juga ada di luar.

“ Macam mana programnya nanti, Akmal?” tanya Shahid. Tujuan asal Akmal mengajak dia ke California untuk membawa dia sama-sama menyertai program anjuran MISG di Iowa.

“ Kita bertolak esok. Makan masa 3 hari dari sini. Kita naik kereta Ammar.”

“ 3 hari? Lama jugak tuh. Berapa jauhnya dari sini, mal?” Akmal tersenyum

“ Dalam 1553 batu. Kita lalu beberapa negeri nanti. Wyoming, Nebraska, Nevada. Aku pun belum berpeluang pergi lagi. Ini pertama kali.”

MISG merupakan persatuan terbesar yang mengelola pelajar-pelajar Malaysia yang beragama Islam di seluruh Amerika. Program-program seperti ini dianjurkan sepanjang tahun. MISG sudah ditubuhkan hampir 30 tahun di sini.

“ Program untuk musim sejuk tahun ni MISG buat kat Iowa. Presiden MISG tahun ni student kat sana. Biasanya program dia penuh dengan seminar-seminar pembangunan jiwa. Yang bestnya kita boleh jumpa dengan member-member lain kat State yang sebelum ni susah nak jumpa sebab jauh.”ujar Akmal lagi.

Esoknya, usai Solat Subuh berjemaah, Shahid, Akmal dan 3 lagi kawan yang lain bersama menuju ke Iowa City. Malam pertama perjalanan mereka, mereka bermalam di Nevada, negeri yang terletak di utara California.

“ Shah...” Akmal tiba-tiba bersuara. Ketika itu mereka sama-sama dalam sleeping bag yang mereka bawa.

Mendengar suara Akmal dia buka mata. Kedengaran Akmal mengeluh kecil. Shahid lantas membuka lampu tidur di sisi mereka. Dia duduk di birai katil. Akmal turut duduk. Mereka sama-sama menghadap satu sama lain di tepi katil.

“ Aku sebenarnya nak minta maaf kat kau.” Akmal bersuara perlahan. Shahid mengerut dahi. Belum sempat Shahid bertanya kenapa, Akmal menyambung. “ Kau ingat waktu kita form 4 kau datang kelas aku, tanya aku nak join tak satu program ni ?” Akmal bertanya. Wajah Shahid dipandangnya.

Shahid sengih sambil angguk perlahan. Ingatannya berputar ke memori 7 tahun lalu. Di Gombak.

“ Shah, lagi 3 orang boleh lagi ni. Ajak sesiapa yang nak lah. Asalkan tingkatan 4.”ujar Afif. Shahid pantas mengangguk. Dia berkira-kira mengajak Akmal. Beberapa minit sebelum kelas malam berakhir, dia berlalu ke kelas Akmal.

“ Akmal, ada program kat UIA lepas maghrib esok. Join sekali, jom?”

“ Program apa?”

“ PASAK. Pengukuhan Akidah menerusi penghayatan Sains dalam Al Quran nur Karim. Dr Mohd Arif Kasmo bagi talk.”

“ Oh.” Akmal berfikir sejenak. “ Tengok dulu.” Dan esoknya selepas Solat Maghrib, ketika bas dari UIA tiba untuk menjemput, Akmal tiada di situ.

Pagi keesokan harinya, ketika Shahid dan beberapa orang lagi bangun untuk ke surau bagi melaksanakan Solat Tahajjud, kelibat beberapa orang pelajar lelaki berjalan masuk ke asrama dari bahagian belakang Dewan Makan menghentikan langkah mereka. Syafiq yang turut bersama Shahid ke surau sekadar menggeleng kepala.

“ Fly lah tu budak-budak tu. Tak pernah seriklah diaorang. Sekali kalau kena tangkap...haih.”

Shahid sekadar mendiamkan diri. Kelibat Akmal yang dilihatnya tadi menganggu fikirannya.

“ Aku tak patut buat kau macam tu.” Akmal bersuara sekali gus mematikan ingatan Shahid. Shahid tersenyum kecil.

“ Benda dah lepas, mal. Aku pun dah lupa.” Akmal geleng kepala.

“ Aku tahu kau terasa, Shah. Sepatutnya aku minta maaf kat kau. Bukan tu je. Banyak kali aku buat kau terasa. ” Matanya terasa berpasir. Air mata sudahpun bergenang.

Bahu Akmal Shahid pegang. “ Aku dah lama maafkan kau, mal. Aku tak pernah marah, jauh sekali nak terasa dengan kau.” Dia menepuk perlahan belakang Akmal.

“ Kau ingat dulu selalu Opah pesan kat kita ?” Shahid bertanya setelah jeda seketika. “ Setiap kali kita mengadu kat Opah pasal kita marah kat seseorang, Opah mesti kata, jahat orang jangan ingat. Tapi  baik orang kat kita jangan sesekali lupa.” Akmal tersenyum. Shahid ikut sama tersenyum.

“ Betapalah sangat jahatnya kau kat aku, mal, kalau nak dibandingkan dengan baiknya kau pada aku ?”

Aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku. Sahabat yang baik adalah yang seiring denganku dengan menjaga nama baikku ketika aku hidup dan setelah aku mati. Kuhulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana dengan itu hatiku akan merasa senang.. Semakin ramai sahabat semakin aku percaya diri.. Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak luntur baiknya dalam suka dan duka.. Jika ku temui maka aku akan setia dengannya.. [1]









[1]  Imam Syafie

No comments:

Post a Comment